loading...
shahrara
شهرآرا بازدید : 79 جمعه 04 اسفند 1391 نظرات (1)

 

کافه رسانه

 

 شاید کمتر کسی فکر می کرد چند ورق برگه کاغذی و صفی از نوشته‌ها و عکس‌ها بتواند در یک بازه کوتاه زمانی چنان انقلابی در میان تمامی ملل ایجاد کندو بینیان گذار یک پدیده جدید به عنوان رسانه گردد، بگونه‌ای که امروزه رسانه‌ها جزء جدا ناپذیر زندگی بشر به حساب می‌آیند.

وقتی رادیو اختراع شد همه منتظر مرگ روزنامه ها بودند اما این اتفاق نیافتاد. رسانه ها از هر جنس در طول یکدیگر محسوب می شوند. وسایل ارتباط جمعی برای حفظ مخاطبان و شمارگان خود فضاهای جدیدی برای فعالیتهایشان تعریف می کنند . این گونه است که فناوریهای نوین مرگ هیچ رسانه‌ای را رقم نمی زند بلکه این رسانه ها هستند که با پوست اندازی و سیاستگذاریهای جدید ، چتر پوششی خود بر سپهر مخاطبان را حفظ کرده و توسعه می دهند.

به همین جهت موسسه فرهنگی شهرآرا اقدام به ایجاد سایت کافه رسانه نمود تا هر روز صبح بتوانید شاهد جدیدترین نسخ روزنامه های کشور باشید.


شهرآرا بازدید : 558 جمعه 04 اسفند 1391 نظرات (0)

شهرآرا؛ پرتیراژترین و تخصصی‌ترین روزنامه شهری ایران

روزنامه شهرآرا - روزنامه مردم مشهد- پرتیراژترین روزنامه شهری کشور

شهرآرا در دی ماه 1372 نخستین پیش شماره خود را با یک نشریه 8 صفحه ای منتشر کرد .

این نشریه که در ابتدا به عنوان بولتن داخلی شهرداری مشهد شناخته می‌شد پس از مدتی به صورت هفتگی انتشارش را ادامه داد و در قالب طرح رایگان «خانه به خانه» بین شهروندان مشهدی توزیع گردید و در تیر ماه 1387 طرح تبدیل هفته نامه شهر آرا به روزنامه مطرح شد.

سرانجام شهرآرا با عنوان «روزنامه مردم مشهد» و سومین روزنامه در پایتخت معنوی ایران اسلامی در خجسته روز سوم خرداد ماه 1388 که مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهراست، پا به عرصه وجود نهاد و میهمان همه روزه شهروندان فهیم مشهدی شد.

روزنامه شهرآرا که در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی به انتشار اخبار و گزارش‌های مرتبط با شهر مشهد مقدس ، در قالب صفحات مختلفی پرداخته است اکنون چهارمین سال انتشار خود را طی می‌کند و طی سال‌های گذشته توانسته است با بهره‌گیری از توان و تخصص همکاران جوان، با انگیزه و بی‌ادعای خود به جایگاه تخصصی‌ترین و پرتیراژترین روزنامه شهری ایران دست یابد و طی سال های اخیر با اتکا به عناوین و رتبه‌های ملی و بین‌المللی که توسط نیروهای جوان و پرتلاشش کسب کرد، پرافتخارترین روزنامه شهری کشور نصب گیرد. در سطح استان نیز شهرآرا توانست طی سال 91 به عنوان روزنامه برتر در حوزه‌ حمایت از تولید ملی انتخاب و از سوی استاندار محترم خراسان رضوی مورد تقدیر قرار گیرد.

پس از انتشار موفق روزنامه شهرآرا که به اذعان کارشناسان و مدیران استان و مردم فهیم مشهد توانسته است پایتخت معنوی ایران جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد . ایده راه‌اندازی گروه ضمائم شهرآرا با هدف نزدیک شدن بیشتر به مردم با انتشار ضمیمه‌ها و ویژه نامه‌های مختلف شکل گرفت و سرانجام در سال 90 این گروه نیز فعالیت خود را آغاز کرد و این فعالیت اکنون با انتشار روزانه دو ویژه نامه شهر آرا محله برای مناطق 13 گانه شهرداری ادامه دارد .

همچنین گروه ضمائم شهرآرا در کنار هفته‌نامه شهرآرا محله، با مدیریت مستقل و کادری متخصص و با انگیزه ویژه‌نامه‌های تخصصی شهرآرا را در سرفصل های متنوع تولید می نماید .

سیاست‌های کلی روزنامه شهرآرا

1-خط مشی:

محوریت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و توجه خاص به اطلاع‌رسانی برای مجاوران و زائران آستان مقدس رضوی

محوریت اندیشه‌های امام و رهبری

تحکیم و یکپارچگی، وحدت و همبستگی مردم و .....

2-هدف

مهم‌ترین هدف از انتشار این روزنامه ، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه شهری و تلاش در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی تعیین شده است.

 

شهرآرا بازدید : 63 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

طی هفته گذشته و با توجه به اینکه هوای شهر مشهد سرد و سطح معابر نیز یخ‌زده بود به طور طبیعی حضور مردم برای اهدای خون كاهش يافت و همین امر سبب شد تا از ذخایر خونی استفاده شود اما با توجه به اینکه پلاکت خونی را نمی‌توان بیشتر از سه روز ذخیره کرد، بیماران و مراکز درمانی با کمبود پلاکت خون مواجه شده‌اند.
مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان این مطلب، اظهار کرد: امیدواریم با حضور مردم به‌ويژه در ایام اربعین، ذخایر خوني استان و شهر مشهد کامل شود.

شهرآرا بازدید : 51 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

ایام محرم و صفر فرصت مناسبی است تا همگان دوباره در معنویت عزاداری‌ها غرق شوند. در این میان کسانی هستند که در پایان صفر با دستی پر و دلی صیقل‌خورده تلاطم درون خود را به آرامش تبدیل می‌کنند، و بازهم به مانند تمامی برنامه‌های بزرگ فرهنگی‌معنوی این جوانان هستند که گردانندگان اصلی و اولیه مراسم‌ عزاداری سید و سالار شهیدانند.
پای صحبت جوانان در هیئت قمر بنی‌هاشم(ع)
ساعت نزدیک به هشت شب است؛ قرار است حدود 80 نفر از جوانان هیئتی امشب گرد هم جمع شوند. شاید در ایام محرم و صفر هیئت‌های مختلف در تکایا و مساجد شهر به چشم بخورد، اما این یکی با همه فرق دارد. تفاوتش هم در این است که گردانندگان اصلی هیئت، جوانان هستند و البته کسانی هم که به این محفل می‌آیند، جوانند.
عزم کردیم هیئت راه بیندازیم

شهرآرا بازدید : 39 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

 فینال لیگ برتر کشتی آزاد دیروز عصر در حالی با حضور حدود ‌10هزار تماشاگر در سالن 12‌هزار نفری آزادی بین پرسپولیس جویبار و ثامن‌الحجج(ع) سبزوار برگزار شد که در نهایت این تیم  سبزواری بود که توانست در یک کشتی جنجالی 5 بر 2 پیروز شود و برای دومین بار قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد را به دست آورد. در ادامه نگاهی به نتايجي که در جریان این مسابقه شكل گرفت، می‌اندازیم. (اسامی تیم ثامن در ابتدا آمده است.)
55‌کیلوگرم: حسن رحیمی 3 – صفر فرزاد جعفری
این رحیمی بود که ابتکار كشتي را به‌دست گرفت و یک بار با زیرگیری و یک بار با بیرون بردن حریف از تشک 2 بر صفر جلو افتاد و تایم اول را برد.

شهرآرا بازدید : 50 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

کشاورزی و باغداری، موضوعی است که به دلیل اهمیت خاصی که دارد باید توجه ويژه‌اي به آن بشود، در غیر این صورت بي‌توجهي به اين امر، خسارت‌های جبران‌ناپذيري بر جای خواهد گذاشت. همین چند روز پیش بود که قطعه‌ای دیگر از صنوبرکاری‌های حاشیه کشف‌رود مشهد به دلیل همین نبود مراقبت‌ها، دست تیغ تبر را لمس کرد و درختان زیادی افقی شد.
در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نشستي خبری که با هدف بیان جزئیات طرح توسعه بخش کشاورزی استان برگزار شده بود، در ارتباط با قطع تعدادی از درختان صنوبر کشف‌رود گفت: قطع تعدادی از درختان صنوبر حاشیه کشف رود به دلیل کم‌آبی و در حال خشک بودن آ‌ن‌ها، همچنین مقرون به صرفه نبودن نگهداری اين درختان صورت پذیرفت و مقداری از سطح کاهش یافت.

شهرآرا بازدید : 50 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

سخن‌گوي شهرداري مشهد ظهر دیروز در جمع دانشجویان مشهدی، به سئوالات مختلف آنان درباره موضوعات شهری پاسخ گفت.
جنبش دانشجویی، نماد اعتدال و عدالت خواهی به گزارش خبرنگار ما، علي حامد‌مقدم صبح روز گذشته درجلسه پرسش و پاسخ دانشجويي كه در موسسه آموزش عالي خاوران برگزار شد، با بيان اينكه جنبش‌هاي دانشجويي بايد مدافع منطق و عدالت‌خواهي باشند و به دور از هياهوهاي سياسي خاص فعالیت کنند، افزود: حفظ اعتدال، ميانه‌روي و پيروي از منطق جزو ديدگاه‌ها و چارچوبی برای طرح مطالبات دانشجويي ...

 

شهرآرا بازدید : 55 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

چند ماهي است كه ضرورت اتحاد و يكدلي ميان مسئولان و كنار گذاشتن اختلافات بي‌اساس و بي‌پايه، يكي از محورهاي سخنان رهبر معظم انقلاب بوده است؛ مسئله‌اي كه ريشه و اساس آن از برخي اختلاف سليقه‌ها ميان سران قوا آغاز ‌و روز به روز نيز بر التهاب اين اختلافات افزوده شد تا جايي كه حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در يكي از سخنان خود فرمودند: «منظور از یکپارچگی مسئولان، چشم‌پوشی از اختلاف سلیقه‌ها و نظرها نیست؛ زیرا اختلاف سلیقه‌ها و بحث‌های علمی و کارشناسی موجب پیشرفت کارها خواهد شد؛ ولی این اختلاف دیدگاه‌ها نباید باعث توقف حرکت کشور و یا جدا شدن مسیر حرکت افراد شود.»

شهرآرا بازدید : 23 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در مشهد 159 هزار و 95 خودرو شماره‌گذاری شده‌است.
به گزارش شهرآرا، سرهنگ حمیدرضا جعفری تصریح كرد: از تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده در سال جاری، 31‌هزار و 711‌مورد نوشماره (یعنی قریب به 113 خودرو جدید در هر روز روز) و 127‌هزار و 384‌مورد تعویض پلاک بوده است.وي اظهار کرد: بر اساس آمار، تعداد خودروها با پلاک نوشماره در مشهد در 9‌ماه سال جاری، در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش و تعداد تعویض‌پلاک در همین مدت در این شهر افزایش یافته است.
به گفته وی تعداد شماره‌گذاری خودروها با پلاک نو در 9 ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 22هزار و 753 عدد کاهش و تعداد تعویض پلاک نیز 22 هزار و 986 مورد افزایش داشته است.

شهرآرا بازدید : 52 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

حدود يك سال پيش، خانم ندا رئوفيان كه ديوارنگاري‌هاي او با موضوع شاهنامه فردوسي براي مشهدي‌ها شناخته شده است، در گفتگويي، به موضوعي اشاره كرد كه حاوي نكته‌اي بسيار جالب و تأمل‌برانگيز بود.
وي گفت: «من در طول اين سال‌ها كه به نقاشي درباره شاهنامه مشغولم خاطرات زيادي دارم، ولي يك خاطره برايم از همه خاطرات جالب‌تر بود. يك‌بار كه مشغول نقاشي هفت‌خوان رستم روي يكي از ديوارهاي حاشيه ميدان فردوسي مشهد بوديم، به ما گفتند سازمان‌هاي متولي ترافيك با اين كار مخالف هستند و دليلش را اين‌گونه توضيح دادند: در يكي از چهارراه‌هاي مشهد كه داستان‌هايي از شاهنامه روي ديوار حاشيه آن نقاشي شده، چند تصادف روی داده است؛ به شكلي كه ماشين‌ها براي تماشا، به صورت ناگهاني توقف مي‌كنند و تصادف مي‌شود.»....

شهرآرا بازدید : 21 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

مرد30ساله‌اي از سوي فردی ناشناس با اسيد مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش شهرآرا، مرد جواني ساعت پنج عصر سه‌شنبه گذشته در پياده‌رو خياباني واقع در محدوده جاده كلات، خودروي سواري‌‌اش را كه مقابل مغازه خود پارك كرده بود، روشن كرد و به راه افتاد تا وارد خيابان شود، اما‌ ناگهان متوجه اصابت شئي خارجي به سقف ماشين خود شد. او بلافاصله توقف كرد و از خودرو پياده شد‌.
اين جوان با لامپ شكسته مهتابي روبه‌رو شد كه به سقف خودرو او اصابت كرده بود. جوان مشغول جمع‌آوري خرده شيشه‌ها از روي سقف ماشين شد؛ اما زماني كه مي‌خواست سوار خودرو شود ناگهان فردي نقابدار كه كاپشنی كرم‌رنگي بر تن داشت ضربه‌اي از پشت به او زد و لحظه‌اي كه جوان 30 ساله برگشت تا ببيند علت اين رفتار چه بوده، ناشناس محتويات ظرف اسيد را به سر و صورتش پاشيد و به‌سرعت از محل فرار كرد. قرباني اين ماجرا با ترس و وحشت درحالي‌كه احساس سوزش عجيبي در چشمانش داشت كشان‌كشان با فريادهاي «سوختم‌سوختم» تقاضاي كمك كرد. شاهدان عيني ماجرا بلافاصله او را به بيمارستان امام‌رضا(ع) رساندند‌....

شهرآرا بازدید : 23 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به اتفاق آرا با انتشار هزار و50میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه‌های مختلف شهری موافقت کردند.
به گزارش شهرآرا، در یکصد ‌و ‌پنجاه ‌و ‌هشتمین جلسه علنی دور سوم شورای اسلامی شهر مشهد لایحه‌ای به صحن علنی آمد که در 9بند تقاضای انتشار اوراق مشارکت را داشت. اعضای شورا با اصلاحاتی در مورد کارکرد اوراق، به رقم پیشنهادي رای مثبت دادند و در تمامی موارد مقرر کردند شرایطی فراهم شود تا IRR پروژه یا همان نرخ بازده داخلی آن از 30درصد کمتر نشود.
به موجب این مصوبه، 200میلیارد تومان از این اوراق برای احیای بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر منتشر می‌شود؛ مشروط بر اینکه شارستان رضوی تا خیابان بیهقی توسعه یابد و سطح اشغال پروژه‌ها در همکف و طبقه‌های اول و دوم، 70درصد و اقامتی‌ها 55درصد شود و همچنین قیمت هر مترمربع اقامتی از 5/2میلیون تومان بیشتر نشود.
شهرداری در لایحه خود پیشنهاد داده بود که 200میلیارد تومان هم برای اجرای فاز یک طرح پروژه‌های وکیل‌‌‌‌‌آباد منتشر کند که این موضوع با موافقت کمیسیون برنامه و بودجه شورا همراه نبود و به‌جایش این میزان اوراق برای پروژه‌های پهنه ماندگار در اول طبرسی منتشر می‌شود.
با انتشار 200میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تملک بافت فرسوده آبکوه نیز موافقت شد. در این خصوص شهرداری موظف شد در صورتی که درآمدهای حاصل از فروش املاک آزادسازی شده در زمان واگذاری به سرمایه‌گذاران، دارای توجیه اقتصادی و همچنین پاسخ‌گوی تعهدات اوراق مشارکت نباشد، میزان عوارض و بهای خدمات پروانه را تا حدی که منجر به توجیه‌پذیر بودن طرح شود، کاهش دهد.
پروژه‌های خیابان عامل حدفاصل چهارراه عامل تا تقاطع شهید کریمی نیز از این مصوبه بی‌بهره نماند. 200میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها با اولویت تملک زمین منتشر می‌شود. پس از پروژه‌های منطقه ثامن، «عامل» دومین پروژه کشوری است که اوراق مشارکت برای تملک زمین آن منتشر می‌شود.
برای پروژه‌های سي‌ودوگانه شمال شرق میدان امام‌حسین(ع) نیز 200میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌شود. 50میلیارد تومان باقی‌مانده هم سهم پروژه‌های «نسیم» و «ناهید» شد که در خیابان شیرازی، کوچه آقامیرزا در زیربنای 42هزارمتربع احداث می‌شوند. هزینه کل این پروژه‌ها 93میلیارد تومان و فروش آن 196میلیارد تومان برآورد شده است.
پرونده‌های مفتوح پایانکار، رسیدگی می‌شوند
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به پایان یافتن مهلت محاسبه ارزش معاملاتی املاک بر اساس زمان وقوع تخلف برای صدور پایانکار در آخر آذر، اظهار داشت: طی مذاکره‌ای که با شهرداری داشتیم، بنا شد پرونده‌هایی که در این مدت باز شده اما رسیدگی به آن‌ها به اتمام نرسیده است، نیز بر اساس شرایط ویژه رسیدگی شود.
عباس شیرمحمدی در جلسه علنی روز گذشته شورا، از شهروندان مشهدی نیز درخواست کرد که هرچه زودتر پایانکارهای املاک خود را تعیین‌تکلیف کنند.
در این جلسه همچنین اعضای شورا با واگذاری زمینی به مساحت 3هزار مترمربع در بولوار هاشمیه به مدرسه عالی شهید مطهری موافقت کردند.
اسماعیل مفیدی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری شهرداری، در توضیح این امر اظهار داشت: به دنبال درخواست آیت‌ا... امامی کاشانی مبنی بر واگذاری زمینی برای احداث یک واحد آموزشی، اساس‌نامه مدرسه و وقف‌نامه زمین را بررسی کردیم که مشکلی نداشت و تنها باید عرصه و اعیان این ملک به لحاظ شرعی به وقف مدرسه عالی شهید مطهری درآید.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا اما با موقعیت این مکان موافق نبود. غلامرضا زعیمی گفت: بهتر نبود به جای جنوب غربی مشهد، زمینی در شرق این شهر به این موسسه واگذار می‌کردید تا منجر به توسعه این قسمت از شهر شود؟
پژمان، شهردار مشهد در توضیح این اشکال وارده اظهار داشت: بقیه مراکز این موسسه در محدوده 17شهریور واقعند، اما شهرداری در آنجا زمینی برای واگذاری نداشت.....

شهرآرا بازدید : 52 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

شهردار مشهد با اشاره به منتشر نشدن 500میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط2 قطارشهری این شهر، از همکاری نکردن بانک مرکزی کشور برای انتشار این اوراق انتقاد کرد.
سیدمحمد پژمان در حاشیه صد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی دور سوم شورای اسلامی شهر مشهد در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به سؤالات آن‌ها که همگی حول خطوط قطارشهری این شهر می‌چرخید، پاسخ داد....

شهرآرا بازدید : 25 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)

عصر اولین روز زمستان‌‌ هوای مشهد بعد از چند روز سرمای کشنده مطبوع و دلپذیر بود. پیروزی ابومسلم در مرحله قبل جام حذفی، رایگان بودن بازی و حضور یک تیم خوب لیگ برتری در مشهد بعد از مدت‌ها چیزی حدود 12‌هزار تماشاگر را به استادیوم ثامن کشانده بود. مشکی‌ها که یک‌بار قهرمانی در جام حذفی را در این ورزشگاه به صبا تقدیم کرده بودند، دیروز در قواره یک تیم بزرگ ظاهر شدند و با شکست صبا که یکی از نمایندگان امسال ایران در لیگ قهرمانان آسیاست، هم انتقام شکست فینال 84 را گرفتند و هم نشان دادند جای فوتبال خراسان رضوی در سطح اول کشور خالی است. در این بازی شاگردان ‌هادی برگی‌زر فکورانه ظاهر شدند و با اتکا به قدرت تماشاچیان همه حربه‌های تاکتیکی حریف را خنثی کردند. هیجان تماشاگران چنان نیرویی به بازیکنان ابومسلم داده بود که دیگر هیچ نشانی از یک‌ تیم دست‌و‌پا‌بسته لیگ یکی نداشتند. ابومسلمی‌ها دیروز آ‌ن‌قدر خوب و با اعتماد به نفس بازی کردند که اگر کسی از بیرون مي‌آمد به سختی مي‌توانست تشخیص بدهد كه کدام‌یک از این دو تیم، لیگ برتری نیستند!
گزارش بازی
ابومسلم مشهد با پیروزی 2 بر یک در وقت‌های اضافه برابر صبای قم جواز حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی را کسب کرد.در این مسابقه که با قضاوت سیداحمد صالحی برگزار شد، دو تیم در پایان 90 دقیقه به تساوی بدون گل رضایت دادند، اما در وقت‌های اضافه فرزاد حمیدی(101) و یونس شاکری(115) برای ابومسلم و مسعود حق‌جو(113) برای صبا گل‌زنی کردند. ضمن اینکه مجید حیدری، بازیکن تیم صبای قم در دقیقه‌119 با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. جواد ضیغمي‌ از تیم ابومسلم و فرید بهزادی، سعید لطفی و میلاد نوری هم از تیم صبای قم در این بازی کارت زرد گرفتند. ابومسلم که در مرحله گذشته جام‌حذفی پیکان را شکست داده بود، با این پیروزی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد و در این مرحله به مصاف برنده دیدار گهر دورود و استقلال تهران می‌رود.
برگی‌زر: نشان دادیم جای ابومسلم لیگ یک نیست
سرمربی تیم فوتبال ابومسلم پس از پیروزی برابر صبای قم گفت: این بازی و حضور پرشور تماشاچیان نشان داد جای ابومسلم در لیگ یک نیست و این تیم باید در لیگ برتر باشد. هادی برگی‌زر که در کنفرانس خبری پس از بازی حضور یافته بود با تقدیر از بازی خوب بازیکنانش افزود: تیم ما از موقعیت‌های خود در وقت‌های اضافه بهتر از حریف استفاده کرد، ولی اگر بازیکنانم هوشیار بودند در همان وقت قانونی بازی هم مي‌توانستیم صبا را شکست دهیم. وی ادامه داد: البته صبا انصافا در نیمه دوم بهتر از ما بازی کرد و چند موقعیت خوب هم داشت که خوشبختانه به گل نرسید. برگی‌زر با اشاره به اینکه نقاط ضعف و قوت صبا را شناسایی کرده بوديم، اظهار داشت: ما با برنامه‌ریزی در این بازی ظاهر شدیم و مي‌دانستیم صبا در چه نقاطی قدرتمند است و در چه مناطقی ضعف دارد. سر‌مربی ابومسلم با تاکید بر اینکه جایگاه این تیم حضور در لیگ برتر است نه لیگ آزادگان، تصریح کرد: در حال حاضر شناخت خوبی از تیم پیدا کرده‌ام و مطمئن باشید در آینده روزهای بهتری در انتظار ابومسلم است. وی ادامه داد: البته در چند پست نیاز به بازیکن داریم که امیدوارم در نیم فصل دوم با خرید چند بازیکن جدید مشکلات تیم بر طرف شود. برگی‌زر در باره حریف مرحله بعد ابومسلم در جام حذفی نیز گفت: بازی گهر دورود و استقلال عقب افتاد و ما هنوز نمي‌دانیم با چه تیمي ‌بازی داریم، اما در هر حال از هیچ حریفی ترس نداریم و در هر مسابقه برای پیروزی به زمین مي‌رویم. وی در پایان با تقدیر از حضور تماشاگران در این دیدار خاطر‌نشان کرد: حضور هواداران در بازی امروز به ما قوت قلب داد و بازیکنان با تعصب بیشتری بازی کردند. با این تماشاگران واقعا حیف است که ابومسلم در لیگ برتر نباشد.
حاشیه‌های بازی:
سرمربی صبا پس از حذف تیمش حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد. مرفاوی زمانی که برای مصاحبه به اتاق کنفرانس رفت و مشاهده کرد برگی‌زر مشغول گفتگو با خبرنگاران است به حالت قهر برگشت و گفت چون ما ميهمانیم اول با من باید مصاحبه مي‌کردند. اصرار خبرنگاران برای راضی کردن مرفاوی به نتیجه‌ای نرسید و او یک‌سره به رختکن رفت‌. سرمربی صبا در ادامه کارهای عجیب خود در رختکن هم پشت به بازیکنان و رو به دیوار نشست. این همه در حالی بود که سهراب بختیاری‌زاده با پرخاش و به کار بردن الفاظ زشت اجازه نمي‌داد کسی به رختکن تیمش نزدیک شود!
هادی اصغری که دیروز با وجود بستن بازوبند کاپیتانی کم‌فروغ بود، هنگامي‌که با تابلوی تعویض مواجه شد و جایش را به محمد منصوری داد در اعتراض به این حرکت سرمربی تیم، گرمکن خود را به سمت دیگری پرتاب کرد‌.
پس از گل دوم ابومسلم حاشیه‌های بازی آغاز شد و مجید حیدری در یکی از صحنه‌ها با ضربه مشت غلامعلی‌تبار را از ناحیه بینی مصدوم کرد تا اخراج شود.
در دقایق پایانی بازی بهمن طهماسبی که به عنوان یار تعویضی به زمین آمده بود، روی یک توپ هوایی مصدوم شد و در حالی که بازی در نقطه دیگری جریان داشت، تقریبا غش کرد! از آنجایی که این اتفاقات مقابل نیمکت ذخیره‌های ابومسلم روی داد برگی‌زر اولین کسی بود که خود را به وی رساند و نگذاشت به زمین بیفتد.
در بازی دیروز مسئول توپ‌جمع‌کن‌ها عوض شده بود و توپ‌جمع‌کن‌های کنار زمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن توپ‌ها را مي‌رساندند که بهانه دست حریف ندهند.
حمید معصومیان

شهرآرا بازدید : 18 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)
در حضور 12 هزار تماشاگر، مشکی پوشان به جمع 8‌تیم برتر جام حذفی کشور راه یافتند ،گردباد ابومسلم صبا را برد

عصر اولین روز زمستان‌‌ هوای مشهد بعد از چند روز سرمای کشنده مطبوع و دلپذیر بود. پیروزی ابومسلم در مرحله قبل جام حذفی، رایگان بودن بازی و حضور یک تیم خوب لیگ برتری در مشهد بعد از مدت‌ها چیزی حدود 12‌هزار تماشاگر را به استادیوم ثامن کشانده بود. مشکی‌ها که یک‌بار قهرمانی در جام حذفی را در این ورزشگاه به صبا تقدیم کرده بودند، دیروز در قواره یک تیم بزرگ ظاهر شدند و با شکست صبا که یکی از نمایندگان امسال ایران در لیگ قهرمانان آسیاست، هم انتقام شکست فینال 84 را گرفتند و هم نشان دادند جای فوتبال خراسان رضوی در سطح اول کشور خالی است. در این بازی شاگردان ‌هادی برگی‌زر فکورانه ظاهر شدند و با اتکا به قدرت تماشاچیان همه حربه‌های تاکتیکی حریف را خنثی کردند. هیجان تماشاگران چنان نیرویی به بازیکنان ابومسلم داده بود که دیگر هیچ نشانی از یک‌ تیم دست‌و‌پا‌بسته لیگ یکی نداشتند. ابومسلمی‌ها دیروز آ‌ن‌قدر خوب و با اعتماد به نفس بازی کردند که اگر کسی از بیرون مي‌آمد به سختی مي‌توانست تشخیص بدهد كه کدام‌یک از این دو تیم، لیگ برتری نیستند!
گزارش بازی
ابومسلم مشهد با پیروزی 2 بر یک در وقت‌های اضافه برابر صبای قم جواز حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی را کسب کرد.در این مسابقه که با قضاوت سیداحمد صالحی برگزار شد، دو تیم در پایان 90 دقیقه به تساوی بدون گل رضایت دادند، اما در وقت‌های اضافه فرزاد حمیدی(101) و یونس شاکری(115) برای ابومسلم و مسعود حق‌جو(113) برای صبا گل‌زنی کردند. ضمن اینکه مجید حیدری، بازیکن تیم صبای قم در دقیقه‌119 با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. جواد ضیغمي‌ از تیم ابومسلم و فرید بهزادی، سعید لطفی و میلاد نوری هم از تیم صبای قم در این بازی کارت زرد گرفتند. ابومسلم که در مرحله گذشته جام‌حذفی پیکان را شکست داده بود، با این پیروزی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد و در این مرحله به مصاف برنده دیدار گهر دورود و استقلال تهران می‌رود.
برگی‌زر: نشان دادیم جای ابومسلم لیگ یک نیست
سرمربی تیم فوتبال ابومسلم پس از پیروزی برابر صبای قم گفت: این بازی و حضور پرشور تماشاچیان نشان داد جای ابومسلم در لیگ یک نیست و این تیم باید در لیگ برتر باشد. هادی برگی‌زر که در کنفرانس خبری پس از بازی حضور یافته بود با تقدیر از بازی خوب بازیکنانش افزود: تیم ما از موقعیت‌های خود در وقت‌های اضافه بهتر از حریف استفاده کرد، ولی اگر بازیکنانم هوشیار بودند در همان وقت قانونی بازی هم مي‌توانستیم صبا را شکست دهیم. وی ادامه داد: البته صبا انصافا در نیمه دوم بهتر از ما بازی کرد و چند موقعیت خوب هم داشت که خوشبختانه به گل نرسید. برگی‌زر با اشاره به اینکه نقاط ضعف و قوت صبا را شناسایی کرده بوديم، اظهار داشت: ما با برنامه‌ریزی در این بازی ظاهر شدیم و مي‌دانستیم صبا در چه نقاطی قدرتمند است و در چه مناطقی ضعف دارد. سر‌مربی ابومسلم با تاکید بر اینکه جایگاه این تیم حضور در لیگ برتر است نه لیگ آزادگان، تصریح کرد: در حال حاضر شناخت خوبی از تیم پیدا کرده‌ام و مطمئن باشید در آینده روزهای بهتری در انتظار ابومسلم است. وی ادامه داد: البته در چند پست نیاز به بازیکن داریم که امیدوارم در نیم فصل دوم با خرید چند بازیکن جدید مشکلات تیم بر طرف شود. برگی‌زر در باره حریف مرحله بعد ابومسلم در جام حذفی نیز گفت: بازی گهر دورود و استقلال عقب افتاد و ما هنوز نمي‌دانیم با چه تیمي ‌بازی داریم، اما در هر حال از هیچ حریفی ترس نداریم و در هر مسابقه برای پیروزی به زمین مي‌رویم. وی در پایان با تقدیر از حضور تماشاگران در این دیدار خاطر‌نشان کرد: حضور هواداران در بازی امروز به ما قوت قلب داد و بازیکنان با تعصب بیشتری بازی کردند. با این تماشاگران واقعا حیف است که ابومسلم در لیگ برتر نباشد.
حاشیه‌های بازی:
سرمربی صبا پس از حذف تیمش حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد. مرفاوی زمانی که برای مصاحبه به اتاق کنفرانس رفت و مشاهده کرد برگی‌زر مشغول گفتگو با خبرنگاران است به حالت قهر برگشت و گفت چون ما ميهمانیم اول با من باید مصاحبه مي‌کردند. اصرار خبرنگاران برای راضی کردن مرفاوی به نتیجه‌ای نرسید و او یک‌سره به رختکن رفت‌. سرمربی صبا در ادامه کارهای عجیب خود در رختکن هم پشت به بازیکنان و رو به دیوار نشست. این همه در حالی بود که سهراب بختیاری‌زاده با پرخاش و به کار بردن الفاظ زشت اجازه نمي‌داد کسی به رختکن تیمش نزدیک شود!
هادی اصغری که دیروز با وجود بستن بازوبند کاپیتانی کم‌فروغ بود، هنگامي‌که با تابلوی تعویض مواجه شد و جایش را به محمد منصوری داد در اعتراض به این حرکت سرمربی تیم، گرمکن خود را به سمت دیگری پرتاب کرد‌.
پس از گل دوم ابومسلم حاشیه‌های بازی آغاز شد و مجید حیدری در یکی از صحنه‌ها با ضربه مشت غلامعلی‌تبار را از ناحیه بینی مصدوم کرد تا اخراج شود.
در دقایق پایانی بازی بهمن طهماسبی که به عنوان یار تعویضی به زمین آمده بود، روی یک توپ هوایی مصدوم شد و در حالی که بازی در نقطه دیگری جریان داشت، تقریبا غش کرد! از آنجایی که این اتفاقات مقابل نیمکت ذخیره‌های ابومسلم روی داد برگی‌زر اولین کسی بود که خود را به وی رساند و نگذاشت به زمین بیفتد.
در بازی دیروز مسئول توپ‌جمع‌کن‌ها عوض شده بود و توپ‌جمع‌کن‌های کنار زمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن توپ‌ها را مي‌رساندند که بهانه دست حریف ندهند.
حمید معصومیان

شهرآرا بازدید : 40 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)
امام‌جمعه مشهد درباره توطئه‌ها در انتخابات آتي هشدار داد: مشاركت و بصيرت، وظيفه مردم در انتخابات آينده رياست‌جمهوري

امام جمعه مشهد گفت: دشمن با تلقین‌های سوء و فتنه‌انگیزی رسانه‌ای در داخل و خارج و به نام انتخابات می‌خواهد موجی را ایجاد کرده و سوار این موج شود و این دفعه خیلی شدیدتر و فجیع‌تر از آنچه که در فتنه 88 به وجود آوردند، دوباره به وجود بیاورند.
به گزارش شهرآرا، آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه مشهد با اشاره به سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: این روز با توجه به مصائبی که بر سر اهل‌بیت رسول‌ا...(ص) آمده است و همچنین بنا به روایتی سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است، عید نیست. امام جمعه مشهد با اشاره به مظلومیت‌های 10ساله امام حسن مجتبی(ع) ایشان را اولین وارث مظلومیت حضرت علی(ع) دانست و افزود: مقصر اصلی این مسائلی که به ائمه تحمیل شد در کنار اینکه ظالمانی همچون بنی‌امیه و بنی‌عباس بودند، مردم هم بودند و در زیارت عاشورا امت لعنت می‌شوند. وی افزود: جریان سیاسی مردم بستر این قضایا شد و در هر زمانی که بنا باشد مردم بستر ظلم و جنایت بر سر تبار پیغمبر(ص)، جریان قرآن، مسیر اهل‌بیت و معارف اهل‌بیت پیغمبر(ص) و جریان نیابت وجود امام زمان(عج) باشد، همان خواهد آمد که بر سر عزیزان پیغمبر در خرابه شام آمد. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این بی‌تفاوتی مردم و لاابالی‌شدن مردم نسبت به مسائل سیاسی امت اسلام این بلا را سر اسلام و مسلمین آورد و این فجایع را در جامعه و امت اسلام ایجاد می‌کند.
وی بصریت را بزرگ‌ترین امتیاز جامعه ایران و انقلاب اسلامی ایران دانست و با اشاره به عمر 34ساله نظام اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سی‌وچند سال از پیروزی انقلاب و حاکمیت این نظام می‌گذرد خوشبختانه مردم آن‌چنان در صحنه بودند که معنای حقیقی و واقعی مردم‌سالاری را به دنیای مدرنیته‌ای که 250سال ادعایش را کرده است، نشان دادند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به زمانی‌که باقی‌مانده، هنوز بحث درباره انتخابات زود است، تصریح کرد: این موضوع در حالی است که زمزمه‌ها و لابی‌ها در اطراف شروع شده و جریان‌های سیاسی و از همه بیشتر تلقین‌های سوء و فتنه‌انگیزی‌های رسانه‌های دشمن چه در داخل و چه در خارج به کار افتاده است.
عضو مجلس خبرگارن رهبری با اشاره به وظیفه‌های مردم در انتخابات تصریح کرد: وظیفه اول مردم مشارکت عظیم است؛ این مشارکت نمایشگر وابستگی نظام به مردم و وابستگی مردم به نظام است و دشمن می‌خواهد این نمایشگاه را به‌هم بزند، لذا با تبلیغ و تلقین مشکلات معیشتی مردم از همین الان تلقین می‌کند که مردم با این مشکلات و گرانی اجناس و مسائل اقتصادی که دارند، معلوم نیست در انتخابات شرکت کنند.
آیت‌ا... علم‌الهدی حفظ بصریت سیاسی را دومین وظیفه مردم در انتخابات دانست و افزود: باید بدانیم دشمن در کجا با ما درگیر است و عوضی دوست را به‌جای دشمن نگیریم و مشکلاتی که دشمن برای ملت ایجاد می‌کند را به حساب دوستان نگذاریم و آن بمباران و پرتاب موشک و گلوله‌بارانی که باید به سوی دشمن داشته باشیم، در این نقطه درگیری این را به روی دوستان خودمان نداشته باشیم.
علیرضا ظهیری

شهرآرا بازدید : 71 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)
پاياني برای دروغ بزرگ! مرور آخرين روزهاي نظريه پايان دنيا در گوشه و كنار شهر

در اينكه پيشگويي پايان جهاني فرهنگ و تمدن ماياها، از همان ابتدا دروغ بود، هيچ شكي نيست؛ دروغي كه حتما همه طي يكي‌دو هفته گذشته بسيار در موردش شنيده‌ايم؛ چه از رسانه‌ها مكتوب و چه از رسانه‌هاي ديداري و شنيداري. تعدادي از اين رسانه‌ها فقط نقل قول كردند، تعدادي ديگر با هيجان‌بخشي به اين نظريه‌ به وادي رسانه‌هاي‌زرد افتادند و دسته آخر هم از كنار اين ماجرا گذشتند و تعدادی هم اصلا وارد این حاشیه نشدند.
شايد آن‌هايي كه اين نظريه باطل و دروغ را باور كردند،‌ امروز و در شرايطي كه تقويم 22‌دسامبر را نشان مي‌دهد و ديگر از نابودي جهان بر اساس نظريه تمدن ماياها در 21‌دسامبر خبري نيست، به ساده‌لوح بودن خود بخندند و بگويند «چقدر... بوديم كه اين چرنديات را باور كرديم!» جالب است،‌ همان‌هايي كه اين شايعه را باور كردند،‌ نمي‌دانند در كشور مادر اين شايعه يعني مكزيك، قرار شده بود جشن پايان جهان گرفته شود كه از 21 دسامبر (روز گذشته) آغاز شده است و تا آخرين لحظات 22‌دسامبر (يعني همين حالا كه بايد جهان تمام بشود) ادامه دارد! فكرش را بكنيد،‌ وقتي مكزيكي‌هاي فرصت‌طلب كه از پرتو اين دروغ، اقتصاد گردشگري‌شان را از مقام دهم به مقام پنجم دنيا رسانده‌اند، يك روز از جشن‌ عجيبشان را به بعد از نابودي دنيا موكول كرده‌اند، آيا همين مسئله تاييدي نيست بر اينكه همه عالم و آدم را سر كار گذاشته‌اند و تنها نيت كرده‌اند 50 ميليون توريستي كه براي ديدن معبد‌هاي تمدن ماياها‌‌ به اين كشور رفته‌اند را سركيسه كنند!
به هر حال رسم مسلماني و اعتقاد به دوره آخرالزمان و ظهور منجي شرايط خاص خودش را دارد و بايد زمان ظهور‌ با مشخصاتش فراهم شود، اما حالا كه تب و تاب همه ساده‌لوحان تمام شده است، شايد محض تفريح هم كه شده جالب باشد حرف‌هاي چند روز گذشته تعدادي از شهروندان را مرور كنيم؛ آن‌هايي كه باور كردند، آن‌هايي كه ترديد كردند و آن‌هايي كه باور نكردند.
طي هفته گذشته روابط عمومي روزنامه مجبور شد به تعداد زيادي تماس با همين موضوع پاسخ دهد؛ تماس‌هايي كه از ما مي‌خواستند در مورد پايان جهان اطلاع‌رساني كنيم و برخي‌ها هم از ما خرده مي‌گرفتند كه چرا اطلاع‌رساني‌مان در اين مورد ضعيف است!
با همين اوصاف بود كه راه افتاديم در دل شهر تا حرف و حديث‌هاي مردمي را در اين مورد گوش كنيم، با اين تفاوت كه همان اول قول و قرار گذاشتيم مثل خيلي از رسانه‌هاي ديگر، براي جذب خواننده بيشتر،‌ چهارشنبه يا پنج‌شنبه اين گزارش را چاپ نكنيم و بگذاريمش برای بعد از نابودي كامل جهان!
خجالت داره به خدا!
صبح دو‌شنبه 27‌آذر است. خانم ميان‌سالي را مي‌بينم كه در ابتداي بولوار ملاصدرا سبد خريدش را پر از ميوه كرده و به سمت منزل مي‌رود. او كه خود را عباسي معرفي مي‌كند‌ از رواج شايعه‌هايي از اين دست به شدت شاكي است و مي‌گويد: ديگه از برخي كه ادعاي دين و ايمان دارند، بعيد بود اين شايعات را باور كنند.
او مي‌افزايد: چند شب قبل در محله ما و در يكي از منازل روضه بود، آخرين شب من هم در آن شركت كردم، روضه كه تمام شد ديدم تعداد زيادي از خانم‌ها مشغول ديده‌بوسي و حلاليت گرفتن از هم هستند. از يكي از آن‌ها سؤال كردم ماجرا چيست و جواب شنيدم كه مگر نمي‌داني، دوره آخر‌الزمان شده و قرار است دنيا كن‌فيكون شود!
وي سپس ادامه داد: مات و مبهوت به آن‌ها نگاه كردم و گفتم خجالت داره به خدا، از شما ديگه بعيده، دوره آخرالزمان‌ شرايط داره، نشانه داره، حالا چند نفر شايعه توي دنيا راه انداختن شما هم باور كرديد؟!
خريد جيره 3شبانه روز براي فرار از سرما و قحطي!
با يك مغازه‌دار كه امور مربوط به تأسيسات ساختمان‌ را در بولوار طبرسي انجام ‌مي‌دهد، گفتگو مي‌كنم. كلافه است از دست آن‌هايي كه اين شايعه را در حد وسيع در شهر گسترش داده‌اند و از من مي‌خواهد تا مي‌توانم در مورد دروغ بودن ماجرا اطلاع‌رساني كنم.
حاج آقا كه موي سپيدش حكايت از تجربه‌هاي فراوانش دارد، مي‌گويد: همين شب گذشته بود كه با چند تن از دوستان و مغازه‌داران‌، دور آتيش بخاري مغازه‌ام گرم گرفته بوديم، شايد جالب باشد كه بدانید حتي برخي پيرمردها هم اين ماجرا را باور كرده بودند.
وي سپس آهي بلند مي‌كشد و مي‌گويد: امان از دست بعضي آدم‌هاي دهن‌بين كه فكر مي‌كنند بايد به هر چرندي گوش كنند، يكي از همسايه‌ها مي‌گفت قرار است آقا ظهور كند، يكي هم مي‌گفت مي‌گويند قرار است هندوها حمله كنند.
او مي‌‌افزايد: يكي ديگر از همسايه‌ها كه سوپرماركت دارد، جيره سه شب خانواده‌‌اش را در زير‌زمين خانه‌اش انبار كرده است و مي‌گويد: وقتي قرار است دنيا تيره و تار شود و سرما بيايد، بهترين كار اين است كه جيره غذايي‌مان را با خودمان داشته باشيم تا بچه‌ها گرسنه نمانند، وقتي به او مي‌گويم اگر دنيا زير و رو شود ديگر من و تو نمي‌مانيم كه بخواهيم جيره غذايي استفاده كنيم، مي‌ماند كه چه بگويد.
فقط بي‌دين و ايمان‌ها باور كردن!
خانم كريم‌پور را در ابتداي در ورودي پارك ملت مي‌بينم. او كه خود را كارمند بازنشسته آموزش و پرورش معرفي مي‌كند، مي‌گويد: اين‌ها همه شايعه است و فكر مي‌‌كنم برخي جوانان امروزي كه دين و ايمان درست و حسابي ندارند، باورش كرده‌اند.
دلم مي‌خواهد نميرم و فرزندان زيادي داشته باشم!
سميرا عباسي كه مادر پسري پنج ساله است را در نزديكي چهارراه خواجه‌ربيع مي‌بينم كه مشغول خريد پارچه است. او مي‌گويد: راستش من كه باور ندارم و مطمئن هستم اتفاقي نمي‌افتد، ما مسلمانيم و نبايد اين شايعات را باور كنيم. او مي‌گويد: همان مسيحياني كه مروج اين ماجرا شده‌اند، مگر خودشان اعتقاد به ظهور ندارند كه اين شايعات را رواج داده‌اند.
مي‌گويم خارج از فرض كه نيست، اگر فرضا اين شايعه رنگ واقعيت گرفت چكار مي‌كنيد؟ او اندكي تامل مي‌كند و مي‌گويد: سعي مي‌كنم كنار عزيزانم باشم.
عباسي در مورد آرزوهاي بزرگي كه به آن‌ها نرسيده هم مي‌گويد: اگر فرضا قرار باشد دنيا روز جمعه تمام شود، مي‌گويم خيلي دوست داشتم زيبايي‌هاي دنيا را ببينم، دوست داشتم فرزندان زيادي داشته باشم،‌ البته كتمان هم نمي‌كنم كه با اين سؤال شما كمي دچار استرس شدم، اما اگر قرار بر باور بود، يكي دو روز باقي مانده را سعي مي‌‌كردم تفريح كنم و از استرسم كم كنم، اما مثل برخي‌ها كه مي‌دانند دارند مي‌ميرند و به سراغ عبادت مي‌روند، اين كار را نمي‌كردم چون براي خوب بودن و بندگي خدا بايد تا حالا خودم را نشان مي‌دادم.
سرماي اين چند روز، حكايت از آخر دنيا دارد!
وارد خيابان هدايت مي‌شوم. در حاشيه هدايت 5، مرد ميان‌سالي به نام مهران حاتمي را به صحبت مي‌گيرم. او مي‌گويد:‌ با اين شايعه‌ به ياد درس تعليمات ديني دوره راهنمايي مي‌افتم كه در يكي از درس‌ها عنوان شده بود اگر ديوانه يا بچه‌اي كم سن و سال به شما بگويد براي شما اتفاق بدي مي‌افتد، چه حالي مي‌شويد. حتي اگر ديوانه يا بچه‌اي هم از وجود خطر به من اطلاع بدهد، باز هم كمي دلهره برايم ايجاد مي‌شود.
او ادامه مي‌دهد: در اين شايعه‌ها عنوان شده دنيا يخبندان مي‌شود، يكي از دوستان نزديك من برف‌و‌سرماي دوشنبه و سه‌شنبه مشهد را به همين ماجرا ربط داده بود و مي‌گفت اين هم از نشانه‌‌هاي تمام شدن دنياست.
از او هم همان سؤال را مي‌پرسم كه اگر قرار بود واقعي باشد، چكار مي‌كردي و او مي‌گويد: حتي تصورش هم ترسناك است. فكرش را كه مي‌كنم با خودم مي‌گويم اگر زمين لرزيد و زلزله شد آيا من كودك يك ساله‌ام را رها كرده و فرار خواهم كرد و بعد به اين نتيجه مي‌رسم كه احتمالا فرار مي‌كنم تا خودم را نجات بدهم.
حيف است بميرم، تازه روي دور افتاده‌ام!
حاتمي مي‌افزايد: روزهاي قبل به چند تا از دوستانم تلفن زدم، شوخي كرديم و از همديگر حلاليت گرفتيم و كلي خنديديم.
او البته از حسرت‌هاي زندگي‌اش هم مي‌گويد: باور ندارم قرار است نباشيم، اما اگر واقعا قرار بود نباشيم، واقعا حسرت مي‌خوردم، چون زندگي را با سختي پيش بردم و حالا يك سالي است كه از مشكلات متعدد مالي‌ام كم شده است، به قولي‌ روي دور افتاده‌ام و دارم نفس مي‌كشم اگر قرار بود نباشم، اين دو سه روز باقي مانده را در خانه مي‌ماندم و از بازي كردن بچه‌هايم لذت مي‌بردم.
خواب پنج‌شنبه براي بيداري كامل در روز آخر دنيا!
ساعت حدود هشت صبح است و به حوالي صياد شيرازي 12 رسيده‌ام. نگار صداقت‌پيشه كمي براي دير شدن اداره‌اش نگران است. در فاصله‌اي كه منتظر تاكسي است با هم گفتگويي مي‌كنيم كه او پاسخ تمام سؤالاتم را يكجا مي‌دهد: اصلا باور ندارم كه دنيا تمام مي‌شود، اما آن‌قدر در شبكه‌هاي ماهواره‌اي دارند مي‌گويند كه ترس من اين است كه تعداد بيشتري اين دروغ را باور كنند. يكي از فاميل‌هاي ما كه خانم باشخصيتي هم است، چند روز قبل به من مي‌گفت بهتر است براي سه روز پاياني دنيا، پتو و آذوقه داخل صندوق عقب ماشين داشته باشي، اما من نه اين كار را كرده‌ام و نه اهميتي برايم دارد. همان خانم مي‌گفت من و خانواده‌ام پنج‌شنبه را مي‌خوابيم براي اينكه از اولين ساعات جمعه بيدار باشيم تا اگر اتفاقي افتاد گوش به زنگ باشيم و زود به جاي امني برويم.
تاكسي از راه رسيده و دو دقيقه‌اي هم به احترام ما توقف كرده است. خانم صداقت‌پيشه حرف‌هاي آخرش را در حالي كه سوار تاكسي مي‌شود، اين‌گونه مي‌گويد: برخي‌‌ها مي‌گويند منجي آخر‌الزمان مي‌آيد، برخي‌ها هم مي‌گويند قرار است ماه سه روز بين خورشيد و زمين بماند و برخي ديگر هم مي‌گويند شهاب‌سنگي بزرگ به زمين برخورد مي‌كند، آخر اين انسان‌هاي نادان نمي‌دانند كه ظهور منجي شرايط دارد‌.
او اين را هم مي‌گويد: اصلا دوست ندارم دنيا حالا تمام شود. مي‌خواهم بزرگ شدن پسرم را ببينم و دلم نمي‌خواهد از تاريخ مرگم باخبر باشم.
كاش مي‌شد قبل از مرگ مادرم را به كربلا ببرم
كيان معصوم‌زاده هم ديگر شهروندي است كه با او در ميدان شهدا گفتگو مي‌كنم. او كه خود خادم حرم است، مي‌گويد: هيچ اعتقادي به تمام شدن دنيا در روز جمعه ندارم، اما اگر طبق سؤال شما قرار بود مثلا دنيا تمام شود، باز هم به امورات عادي و روزمره زندگي‌ام مي‌‌رسيدم، من بيشتر ايران را گشته‌ام و با وجود اينكه 34 سال بيشتر ندارم،‌ هيچ حسرتي در دلم نمانده است، فقط دوست داشتم مادرم را به كربلا ببرم.
مطمئنم پايان دنيا 21 دسامبر نيست
سارا فاطمي دختر جوان 28 ساله‌اي است كه دانشجوي كارشناسي‌ارشد است. او مي‌گويد: كاملا اعتقاد دارم كه دنيا يك روز تمام مي‌شود، اما مطمئنم كه اين روز 21 دسامبر نيست.
او ادامه مي‌دهد:‌ اقوام ما هم به اين پايان دنيا اعتقادي ندارند، البته هستند برخي‌ها كه مي‌خواهند خود را بي‌خيال جلوه بدهند و بگويند خبري نيست، اما دلهره در چهره‌هايشان تابلوتر از اين حرف‌هاست كه بتوانند به راحتي دروغ بگويند!
او در مورد كارهايي كه با اتمام احتمالي دنيا انجام خواهد داد مي‌گويد: احتمالا خيلي‌ حرف‌ها كه مي‌خواستم به خيلي‌ها بزنم و نتوانسته‌ام را در همين دو سه روز خواهم گفت،‌ شايد هم دنبال آدم‌هايي بگردم كه گمشان كرده‌ام، زيرا آدم‌هايي در قسمت‌هايي از زندگي‌ام بوده‌اند كه زمان ما را از هم دور كرده است.
اگر قرار بود تمام شود، همديگر را حلال مي‌كرديم!
او البته به نكته جالبي هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اگر قرار بود دنيا تمام شود، حتما مردم آن‌قدر مهربان بودند كه همديگر را حلال كنند و ببخشند، ‌اما حسرتم اين است كه به اندازه 28 سال زندگي نكردم و شجاعت خيلي از كارها را نداشتم. با او كه خداحافظي مي‌كنم مي‌گويد: اميدوارم بعد از 21 دسامبر هم شما را ببينم!
20 هزار تومن نون، يك شونه تخم‌مرغ آب‌پز!
داخل خط 1/28 هستم و از مسير ميدان فلسطين به سمت راه‌آهن در حركتم. حوالي عصر سه‌شنبه است. به رسم همان كنجكاوي يا همان اسمي كه خودتان مي‌دانيد؛ حس خبرنگاري‌ام گفتگوي ميان دو خانم ميان‌سال را شنود مي‌كنم: ‌دخترم مي‌گه 20‌هزار تومن نون بخر تا از گرسنگي نمي‌ريم،‌ مي‌دوني كه قراره خورشيد از مدارش خارج بشه و همه جا تاريك بشه؟ مي‌گن اون‌قدر سرد مي‌شه كه ممكنه خيلي‌ها بميرن. من كه دو تا پيك‌نيك پر كردم و دو شمع بزرگ يك كيلويي هم خريدم، يك شانه تخم‌مرغ هم آب‌پزكردم، وقتي هم كه سرما شد همه توي يك اتاق مي‌خوابيم.
به بولوار ابوذر غفاري‌ رسيده‌ام. خانم ميان‌سالي كه در يك آرايشگاه زنانه كار مي‌كند، يكي ديگر از شهروندان است كه به پرسش‌هاي من پاسخ مي‌دهد. او مي‌گويد: سه روز قرار است هوا تاريك شود. به همسرم گفتم مقداري مواد غذايي بخرد كه اگر نتوانستيم از منزل بيرون برويم، چيزي براي خوردن داشته باشيم. مقدار زيادي هم نان گرفته‌ايم.
وي مي‌گويد: قرار است سه شب هوا كاملا سياه و تاريك شود و روز سوم هم قرار است دنيا تمام شود.
جالب است كه در بازار داغ شايعات هفته گذشته چند شبكه ايراني آن طرف آب هم با هم رقابت كردند تا هر كدام برنامه‌هاي بيشتري را به اين موضوع اختصاص بدهند. يكي از اين شبكه‌ها از دو ماه قبل و با پخش برنامه‌هايي در مورد پيشگويي‌هاي ‌نوسترا داموس‌ كه چند پيش‌گويي شبهه واقعي داشته، زمينه را آماده كرده بود تا ماجراي تمام شدن دنيا را به خورد بينندگانش بدهد. شبكه ديگري را هم اگر مرور مي‌كرديد، برنامه‌اي سه قسمتي براي پايان دنيا ساخته بود. جالب اينجاست كه با پايان قسمت دوم اين برنامه، مجري اين شبكه كه انگار خودش هم اين دروغ بزرگ را باور كرده بود، به بينندگانش اعلام كرد:‌ ‌اگر روز آخري در كار نبود و دنيا به پايان نرسيد، قسمت سوم اين مستند را روز شنبه پخش خواهيم كرد!‌
به هر حال دنيا تمام نشد، اما حداقل بهره و فايده اين يكي دو ماه شايعاتي كه به نام پايان دنيا، اين طرف و آن طرف مي‌شنيديم، اين بود كه باز هم بنشينيم و عيار ايمان خودمان را بهتر بالا و پايين كنيم. حالا كه دنيا تمام نشده، شايد بهتر باشد برخي‌ از ادعاهاي دروغين ‌ دست بردارند و به معناي واقعي بازگشتي دوباره داشته باشند تا هر شايعه و تندبادي، شيرازه ايمانشان را به بازي نگيرد و به دور از تمام آموزه‌هاي ديني، باور نكنند كه همه‌چيز تمام شده است. البته تفكر در اينكه چرا دوست داريم شايعات داغ را باور كنيم هم بد چيزي نيست!
مهدی عسکری

شهرآرا بازدید : 20 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)
آلودگی هواي مشهد در شرایط هشدار ،معاون محيط زيست استان: بيماران، كهن‌سالان و كودكان از منزل بيرون نيایند

 شوشتري- روز پنج‌شنبه و جمعه هواي مشهد در شرايط هشدار قرار گرفت.
معاون محيط انساني اداره‌كل حفاظت از محيط زيست استان با تاييد اين خبر، گفت: تا زماني كه وارونگي هوا در مشهد ادامه داشته باشد، وضعيت هوا ناسالم خواهد بود.
محمد‌حسين قادري با توصيه به گروه‌هاي خطر‌پذير، تاكيد كرد: بيماران، كهن‌سالان و كودكان بهتر است در شرايط هشدار هوا، از منزل بيرون نيايند.
وي همچنين از شهروندان تقاضا كرد: از عواملي كه منجر به تشديد آلودگي هوا مي‌شود، جلوگيري كنند.
معاون محيط انساني اداره‌كل حفاظت از محيط زيست استان خاطرنشان كرد: اگر در اين شرايط شهروندان بيشتر از ناوگان حمل‌و‌نقل همگاني استفاده كنند و كمتر خودروهاي شخصي را به خيابان‌ها بياورند، درصد آلودگي هوا كاهش خواهد يافت.

شهرآرا بازدید : 48 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)

سالانه در کشور ما جشنواره‌های گوناگونی برگزار مي‌شود که اهمیت همه آن‌ها در یک سطح نیست. مثلا در عرصه اختراعات همه مي‌دانیم که خوارزمي‌ حرف اول و آخر را مي‌زند و موفقیت در این جشنواره کار هر کسی نیست. پس از آنکه مشهدی‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید در کنکور امسال خودی نشان دهند؛ تمام چشم‌ها به جشنواره خوارزمي‌بود تا شاید جبران آن اتفاق صورت گيرد. الحمدا... این اتفاق به دست یک نوجوان مشهدی افتاد که بهتر است ماجرا را از زبان این همشهری خوش‌ذوق بشنوید.
 ‌ لطفا خودت را برای ما معرفی کن.
  علی سالار باباخانی هستم. دانش‌آموز سال دوم دبیرستان امام رضا(ع)، واحد 4 كه در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل هستم.
 ‌ بی‌مقدمه برویم سر اصل مطلب. داستان اختراعت از چه قرار است؟ اصلا چه شد که فکر اختراع این دستگاه منحصر به فرد به ذهنت رسيد؟
  من متوجه شدم کشمش‌هایی که در بازار موجود هستند یا به وسیله دستگاه، دم‌کنی مي‌شوند که درجه مرغوبیت کالا را پایین مي‌آورند یا به وسیله نیروی انسانی اين اتفاق مي‌افتد که نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است. به همین دلیل سعی کردم دستگاهی جدید با یک مکانیسم متفاوت طراحی کنم که بتواند مشکلات دستگاه‌هاي قبلی را حل کند.
 ‌ جرقه اولیه این طرح از کجا زده شد؟
  یک روز وقتی به مغازه خشکبار‌فروشی رفتم، این موضوع ذهنم را به خود مشغول کرد. كشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان کشمش است و درآمدی حدود156میلیون دلار از صادرات کشمش به دست مي‌آورد. من متوجه شدم اگر دستگاهی بسازم که بتواند نقص سایر دستگاه‌ها را از بین ببرد تا حد قابل توجهی مي‌تواند افزایش صادرات کشمش را به دنبال داشته باشد.
 ‌ بعد از اینکه متوجه این ماجرا شدی، چه کردی؟
  ‌ قدم‌های اول این طرح را خودم در خانه شروع کردم و بعد ماجرا را با معلم فیزیکم در میان گذاشتم که ایشان یک استاد راهنما به من معرفی كردند. من طرح را به استاد راهنما ارائه دادم و ایشان هم گفتند اگر روی طرح کار کنی، کار خوبی از کار در مي‌آید.
  چه مواقعی روی طرحت کار مي‌کردی؟
 ‌ ایام مدرسه. بعد از ظهر‌ها در خانه و در تابستان از 8صبح تا 7شب در پژوهش‌سرای امام رضا(ع) طرح را پیش مي‌بردم که جا دارد اینجا از تلاش دست‌اندر‌کاران پژوهش‌سرا تشکر کنم.
 ‌ حدودا چقدر از زمان طرح اولیه تا ثبت دستگاه زمان برد؟
 تقریبا نزدیک به 9ماه؛ یعنی از سال اول دبیرستان.
 ‌ مراحل کار و سختی‌هایی که در این دوران کشیدی را برای ما توضیح مي‌دهی؟
  همان طور که گفتم قسمت‌های اولیه را خودم انجام دادم. این را بگویم که متاسفانه خیلی دیر با پژوهش‌سرا آشنا شدم، آنجا امکانات کاملی داشتند و تا 50درصد از طرح‌ها، از جمله طرح من حمایت مالی کردند.
 ‌ آیا این ‌پژوهش‌سرای امام رضا(ع)‌ تنها به دانش‌آموزان مجموعه امام رضا(ع) تعلق دارد؟
  نه اصلا. هیچ فرقی ندارد که شما در کدام مدرسه مشغول به تحصیل هستید. طرح هر دانش‌آموزی در صورت تایید از طرف استاد راهنمای پژوهش‌سرا مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
 ‌ و یک سوال کلیشه‌ای: آیا در این 9ماه ناامید هم شدی؟
 ناامید نشدم، ولی خیلی زیاد به بن‌بست خوردم.
 ‌ چقدر طرحت هزینه برداشت؟
  ‌ در کل حدود يك میلیون و 800هزار تومان که پژوهش‌سرا قول حمایت50درصدي از كار را داده است. تا الان بیشتر آن مبلغ را هم پرداخت كرده‌اند.
 ‌ مي‌شود از چگونگي کار دستگاه به ما توضيح بدهی؟
  ‌ اين دستگاه از یک قسمت استوانه‌ای تشکیل شده است که با مکش هوا دم کشمش‌ها را از هم جدا مي‌کند، پس از آن وارد یک سری صفحات شیار‌دار مي‌شود، دم کشمش‌ها در یک گیره گیر مي‌کند و کنده مي‌شود و کشمش‌های بدون دم خارج مي‌شوند.
 ‌ با اين دستگاه در چه مسابقاتی شرکت کردی؟
 در پارک علم و فن‌آوری گیلان رتبه دوم را کسب كردم، همچنین در جشنواره بین‌المللی مبتکران، مخترعان و نوآوران مدال طلا را به دست آوردم. جالب است که این مسابقات دانشجویی بود و ما تنها گروه دانش‌آموزی‌اش بودیم. همچنين مقام دوم جشنواره خوارزمی را به دست آوردم.
 ‌ امسال جشنواره خوارزمي‌مقام اول نداشت. سیستم کار جشنواره چگونه است؟
در این جشنواره  یک طرح در صورتی می‌تواند مقام اول را به‌دست بياورد که از رتبه اول همین رشته در سال قبل بهتر باشد. یعنی اگر ما از اول حساب کنیم من رتبه دوم را آوردم.
 ‌ در رشته مکانیک دیگر؟
 ‌ بله
 ‌ برگزیده شدن در جشنواره خوارزمي‌چه مزیت‌هایی دارد؟
  مقام‌های اول و دوم و سوم مزیت‌های یکسانی دارند. چیزی که مي‌گویند حذف کنکور است، ولی درصورتی که رزومه کاری (معدل در سال‌های دبیرستان و ديگر اختراعات) خوبی هم داشته باشید، کنكور حذف خواهد شد، غیر از آن به عضویت بنیاد ملی نخبگان در مي‌آیید که عضویت در این بنیاد خود مزايايی مثل معافیت از خدمت سربازی، حمایت برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی و ... را دارد.
  آیا همه مخترعان نمره‌های بالایی در مدرسه کسب مي‌کنند؟ اصلا آیا زمینه اختراع ربطی به وضعیت درسی در مدرسه دارد؟
  نمي‌شود گفت که ربطی ندارد، ولی در عين حال نمي‌توان گفت باید حتما درس‌هايت خوب باشد! من همین الان کسی را مي‌شناسم که 15گواهی ثبت اختراع دارد، ولی وضعيت درسي‌اش آن‌قدرها هم خوب نيست.
 ‌ وقتی متوجه شدی رتبه دوم را آورده‌اي، چه احساسی پیدا کردی؟
 هم خوشحال شدم هم ناراحت. انتظار رتبه اول را داشتم. باز هم خدا را شکر كردم.
 ‌ اگر حرفی با بچه‌های کوله‌پشتی داری بگو.
  فعالیت در این رشته بسیار جالب است و از آن‌ها مي‌خواهم آن را تجربه کنند و بدانند یکی از دلايل مهم موفقیت در جشنواره خوارزمي ‌ابتکار و خلاقیت است نه پیچیده بودن دستگاه و مهم‌تر از آن اصل خود‌باوری است. این را جدی مي‌گویم. اگر من به خودم ایمان نمي‌داشتم، همان اول از خیر این اختراع مي‌گذشتم.
 ‌ تشکرها یادت رفت.
  بله. جا دارد در اینجا از پدر و مادر عزیزم، جناب آقای صباغ‌مقدم، مسئول محترم پژوهش‌سرا، جناب آقای مهدی‌زاده که یکی از تراشکار‌های بنام مشهد هستند و آقایان راستگو و‌‌هاشمیان که استاد‌های راهنمای بنده بودند و همچنین از همه دوستان خوبم تشکر ویژه کنم.
سيد‌داوود شالفروشان- 16ساله

شهرآرا بازدید : 34 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)

طی ماه‌های اخیر قیمت مرغ و تخم‌مرغ در مشهد کاهش داشته است؛ مسئله‌ای که باعث شده است مسئولان توزیع کالاهای اساسی طی مصاحبه‌های مختلف این مسئله را عنوان كنند و آن را دلیلی برای ایجاد آرامش در بازار بدانند.
با این حال تولیدکنندگان مرغ از وضعیت فعلی قیمت‌ها راضی نیستند و معتقدند که طی چندماه اخیر روند کاهش قیمت مرغ در بازار باعث ضرر آن‌ها شده است به طوری که اگر وضعیت فعلی تداوم پیدا کند، مجبور هستند از جوجه‌ریزی خودداری کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند زنگ خطری برای تولیدکنندگان محسوب شود.
دراین رابطه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار می‌گوید: روندکاهش قیمت مرغ باعث شده است تولیدکنندگان درهرکیلوگرم مرغ ۵۰۰ تا ۶0۰تومان ضرر کنند.
مهندس‌صفرپور در گفتگو با شهرآرا می‌افزاید: درواقع چندماهی‌ می‌شود که وضعیت تولیدکنندگان مرغ در استان نامناسب است. در این شرایط انتظار داشتیم مسئولانی که در مقاطع گرانی واکنش نشان می‌دهند حال که مرغداران با خطر مواجه هستند نیز وارد میدان شوند و از ضرر آن‌ها جلوگیری کنند.
وی ادامه می‌دهد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ ۳هزار و۶۵۰تومان است که کمتر از قیمت تمام شده برای مرغداران است. این مسئله می‌تواند منجر به کاهش جوجه‌ریزی توسط مرغدارای‌ها بشود. وی تصریح می‌کند: درصورتی که مرغداری‌ها جوجه‌ریزی را کاهش دهند، تنظیم بازار عید با مشکل مواجه خواهد شد و چه بسا مشکلاتی که در اوایل تابستان در تنظیم بازار مرغ به وجودآمد، دوباره تکرار شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید می‌کند: یکی از بهترین راهکار‌ها برای تنظیم بازار، خریداری مرغ مازاد از مرغداری‌هاست. درصورتی که این اقدام صورت گیرد می‌توان با تزریق مرغ‌های ذخیره شده در مقاطع افزایش تقاضا بازار را آرام نگه داشت.
آمادگی لازم برای خرید مرغ از مرغداری‌ها
همچنین مدیرکل اداره پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز با اشاره به آمادگی لازم برای خرید مرغ از مرغداری‌ها در استان‌ می‌گوید: این آمادگی وجود دارد تا مرغ‌های مازاد تولیدکنندگان از آن‌ها خریداری شود.
رضا آهوي آتشين در گفتگو با شهرآرا مي افزايد: درحال حاضر هر واحد مرغداري كه به ما مرغ تحويل دهد، ذرت و سويا با قيمت كمتر از بازار در اختيارش قرار مي‌دهيم.
همچنين عضو اتاق بازرگاني مشهد نيز با اشاره به مشكلات به وجودآمده براي مرغداري‌ها طي ماه‌هاي اخير مي‌گويد: درحال‌حاضر به دليل دريافت عوارض ازصادرات تخم‌مرغ، بسياري از واحدهاي مرغداري استان دچار مشكل شده‌اند.
محمدحسين روشنك مي‌افزايد: جلوگيري ازصادرات فقط باعث كاهش مقطعي قيمت‌ها در سطح بازار مي‌شود و بعد از مدتي به دليل ضرر مرغداران و امتناع آن‌ها از جوجه‌ريزي دوباره قيمت‌ها بيشتر از قبل افزايش خواهد يافت.این تولیدکننده مرغ و تخم‌مرغ تاکید می‌کند: به جای اینکه بخواهیم قیمت مرغ را با واردات تنظیم کنیم، باید با دراختیار قراردادن نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان‌ با قیمت مناسب، هزینه‌های تولید را کاهش دهیم تا از این طریق هم بازار کنترل شود و هم تولیدکننده ضرر نبیند.
همچنين دكترعليرضا سوهاني، عضوهيئت عملي دانشگاه آزاد كشاورزي مشهد نيز با بيان اينكه حمايت از توليدكنندگان مرغ در مقاطعي كه توليد با مازاد دچارمي‌شود ضروري است، مي‌گويد: در صورتي كه مرغ‌هاي مازاد توليدكنندگان از آن‌ها خريداري نشود، آن‌ها با مشكل بازگشت سرمايه و كمبود نقدينگي روبه‌رو خواهند شد.
محسن موسوي‌زاده

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 44
  • بازدید کلی : 1,964