loading...
shahrara
شهرآرا بازدید : 48 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)

سالانه در کشور ما جشنواره‌های گوناگونی برگزار مي‌شود که اهمیت همه آن‌ها در یک سطح نیست. مثلا در عرصه اختراعات همه مي‌دانیم که خوارزمي‌ حرف اول و آخر را مي‌زند و موفقیت در این جشنواره کار هر کسی نیست. پس از آنکه مشهدی‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید در کنکور امسال خودی نشان دهند؛ تمام چشم‌ها به جشنواره خوارزمي‌بود تا شاید جبران آن اتفاق صورت گيرد. الحمدا... این اتفاق به دست یک نوجوان مشهدی افتاد که بهتر است ماجرا را از زبان این همشهری خوش‌ذوق بشنوید.
 ‌ لطفا خودت را برای ما معرفی کن.
  علی سالار باباخانی هستم. دانش‌آموز سال دوم دبیرستان امام رضا(ع)، واحد 4 كه در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل هستم.
 ‌ بی‌مقدمه برویم سر اصل مطلب. داستان اختراعت از چه قرار است؟ اصلا چه شد که فکر اختراع این دستگاه منحصر به فرد به ذهنت رسيد؟
  من متوجه شدم کشمش‌هایی که در بازار موجود هستند یا به وسیله دستگاه، دم‌کنی مي‌شوند که درجه مرغوبیت کالا را پایین مي‌آورند یا به وسیله نیروی انسانی اين اتفاق مي‌افتد که نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است. به همین دلیل سعی کردم دستگاهی جدید با یک مکانیسم متفاوت طراحی کنم که بتواند مشکلات دستگاه‌هاي قبلی را حل کند.
 ‌ جرقه اولیه این طرح از کجا زده شد؟
  یک روز وقتی به مغازه خشکبار‌فروشی رفتم، این موضوع ذهنم را به خود مشغول کرد. كشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان کشمش است و درآمدی حدود156میلیون دلار از صادرات کشمش به دست مي‌آورد. من متوجه شدم اگر دستگاهی بسازم که بتواند نقص سایر دستگاه‌ها را از بین ببرد تا حد قابل توجهی مي‌تواند افزایش صادرات کشمش را به دنبال داشته باشد.
 ‌ بعد از اینکه متوجه این ماجرا شدی، چه کردی؟
  ‌ قدم‌های اول این طرح را خودم در خانه شروع کردم و بعد ماجرا را با معلم فیزیکم در میان گذاشتم که ایشان یک استاد راهنما به من معرفی كردند. من طرح را به استاد راهنما ارائه دادم و ایشان هم گفتند اگر روی طرح کار کنی، کار خوبی از کار در مي‌آید.
  چه مواقعی روی طرحت کار مي‌کردی؟
 ‌ ایام مدرسه. بعد از ظهر‌ها در خانه و در تابستان از 8صبح تا 7شب در پژوهش‌سرای امام رضا(ع) طرح را پیش مي‌بردم که جا دارد اینجا از تلاش دست‌اندر‌کاران پژوهش‌سرا تشکر کنم.
 ‌ حدودا چقدر از زمان طرح اولیه تا ثبت دستگاه زمان برد؟
 تقریبا نزدیک به 9ماه؛ یعنی از سال اول دبیرستان.
 ‌ مراحل کار و سختی‌هایی که در این دوران کشیدی را برای ما توضیح مي‌دهی؟
  همان طور که گفتم قسمت‌های اولیه را خودم انجام دادم. این را بگویم که متاسفانه خیلی دیر با پژوهش‌سرا آشنا شدم، آنجا امکانات کاملی داشتند و تا 50درصد از طرح‌ها، از جمله طرح من حمایت مالی کردند.
 ‌ آیا این ‌پژوهش‌سرای امام رضا(ع)‌ تنها به دانش‌آموزان مجموعه امام رضا(ع) تعلق دارد؟
  نه اصلا. هیچ فرقی ندارد که شما در کدام مدرسه مشغول به تحصیل هستید. طرح هر دانش‌آموزی در صورت تایید از طرف استاد راهنمای پژوهش‌سرا مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
 ‌ و یک سوال کلیشه‌ای: آیا در این 9ماه ناامید هم شدی؟
 ناامید نشدم، ولی خیلی زیاد به بن‌بست خوردم.
 ‌ چقدر طرحت هزینه برداشت؟
  ‌ در کل حدود يك میلیون و 800هزار تومان که پژوهش‌سرا قول حمایت50درصدي از كار را داده است. تا الان بیشتر آن مبلغ را هم پرداخت كرده‌اند.
 ‌ مي‌شود از چگونگي کار دستگاه به ما توضيح بدهی؟
  ‌ اين دستگاه از یک قسمت استوانه‌ای تشکیل شده است که با مکش هوا دم کشمش‌ها را از هم جدا مي‌کند، پس از آن وارد یک سری صفحات شیار‌دار مي‌شود، دم کشمش‌ها در یک گیره گیر مي‌کند و کنده مي‌شود و کشمش‌های بدون دم خارج مي‌شوند.
 ‌ با اين دستگاه در چه مسابقاتی شرکت کردی؟
 در پارک علم و فن‌آوری گیلان رتبه دوم را کسب كردم، همچنین در جشنواره بین‌المللی مبتکران، مخترعان و نوآوران مدال طلا را به دست آوردم. جالب است که این مسابقات دانشجویی بود و ما تنها گروه دانش‌آموزی‌اش بودیم. همچنين مقام دوم جشنواره خوارزمی را به دست آوردم.
 ‌ امسال جشنواره خوارزمي‌مقام اول نداشت. سیستم کار جشنواره چگونه است؟
در این جشنواره  یک طرح در صورتی می‌تواند مقام اول را به‌دست بياورد که از رتبه اول همین رشته در سال قبل بهتر باشد. یعنی اگر ما از اول حساب کنیم من رتبه دوم را آوردم.
 ‌ در رشته مکانیک دیگر؟
 ‌ بله
 ‌ برگزیده شدن در جشنواره خوارزمي‌چه مزیت‌هایی دارد؟
  مقام‌های اول و دوم و سوم مزیت‌های یکسانی دارند. چیزی که مي‌گویند حذف کنکور است، ولی درصورتی که رزومه کاری (معدل در سال‌های دبیرستان و ديگر اختراعات) خوبی هم داشته باشید، کنكور حذف خواهد شد، غیر از آن به عضویت بنیاد ملی نخبگان در مي‌آیید که عضویت در این بنیاد خود مزايايی مثل معافیت از خدمت سربازی، حمایت برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی و ... را دارد.
  آیا همه مخترعان نمره‌های بالایی در مدرسه کسب مي‌کنند؟ اصلا آیا زمینه اختراع ربطی به وضعیت درسی در مدرسه دارد؟
  نمي‌شود گفت که ربطی ندارد، ولی در عين حال نمي‌توان گفت باید حتما درس‌هايت خوب باشد! من همین الان کسی را مي‌شناسم که 15گواهی ثبت اختراع دارد، ولی وضعيت درسي‌اش آن‌قدرها هم خوب نيست.
 ‌ وقتی متوجه شدی رتبه دوم را آورده‌اي، چه احساسی پیدا کردی؟
 هم خوشحال شدم هم ناراحت. انتظار رتبه اول را داشتم. باز هم خدا را شکر كردم.
 ‌ اگر حرفی با بچه‌های کوله‌پشتی داری بگو.
  فعالیت در این رشته بسیار جالب است و از آن‌ها مي‌خواهم آن را تجربه کنند و بدانند یکی از دلايل مهم موفقیت در جشنواره خوارزمي ‌ابتکار و خلاقیت است نه پیچیده بودن دستگاه و مهم‌تر از آن اصل خود‌باوری است. این را جدی مي‌گویم. اگر من به خودم ایمان نمي‌داشتم، همان اول از خیر این اختراع مي‌گذشتم.
 ‌ تشکرها یادت رفت.
  بله. جا دارد در اینجا از پدر و مادر عزیزم، جناب آقای صباغ‌مقدم، مسئول محترم پژوهش‌سرا، جناب آقای مهدی‌زاده که یکی از تراشکار‌های بنام مشهد هستند و آقایان راستگو و‌‌هاشمیان که استاد‌های راهنمای بنده بودند و همچنین از همه دوستان خوبم تشکر ویژه کنم.
سيد‌داوود شالفروشان- 16ساله

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 76
  • بازدید کلی : 1,996